وبلاگ صادرات واردات

خرید و واردات از تمام دنیا

وبلاگ صادرات واردات

خرید و واردات از تمام دنیا

آخرین نظرات

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حمل بار از چین

حمل بار از چین

اگر قصد دارید واردات یا صادرات خود را از چین آغاز کنید، این صفحه نقطه شروع خوبی برای جستجوی اطلاعات شما خواهد بود. این راهنمای اساسی برای حمل باراز چین به کشورهای دیگر در سراسر جهان مطالبی را ارائه می دهد، که شامل موارد اساسی مانند؛

-استانداردهای صادراتی چین و رویه های گمرکی

- زمان حمل و نقل بین المللی از چین به ایالات متحده و دیگر کشورها

- شلوغ ترین مسیرها برای حمل و نقل دریایی و هوایی از چین.

- حمل و نقل بین المللی از چین؛ استانداردها و رویه های گمرکی

جزئیاتی که در این بخش به اشتراک می گذاریم در درجه اول جهت اطلاع شما است. شاید اولین چیزی که باید به آن توجه داشت این است که در حال حاضر هیچ استانداردی برای الزامات و رویه های گمرکی در چین وجود ندارد. آن ها از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت هستند، بنابراین قبل از این که شرکت شما یا تامین کننده چینی شما شروع به صادرات کند، لازم است پروتکل های دقیق مورد استفاده در بندر چین که در آن کالاهای شما برای صادرات و حمل بار از چین اعلام می شود، تعیین شود.

 

الزامات عمومی اسناد گمرکی

به عنوان یک قاعده، باید انتظار داشته باشید که حداقل الزامات اسناد زیر بدون در نظر گرفتن این که کدام بندر مبدأ چین را انتخاب می کند، اعمال می شود؛

-سند ورود به گمرک

- اظهارنامه گمرکی

- یک فاکتور تجاری

- یک لیست بسته بندی

- مجوز صادرات( حمل بار از چین)

به ندرت امکان صادرات کالا یا مواد تجاری از چین بدون مجوز صادرات وجود دارد. مسئولیت صادر کننده چینی بر عهده داشتن مجوز یا استفاده از خدمات یک شرکت تجاری مجاز یا نمایندگی صادرات است.

مسئولیت واردکنندگان و صادرکنندگان

 

مسئولیت تهیه و ارسال اسناد ورود و اظهارنامه گمرکی بر عهده صادرکننده است، اگرچه متداول است که حمل کننده ها در این زمینه به دنبال کمک باشند و معمولاً به متخصصان حرفه ای مراجعه کنند، مانند؛

-حمل و نقل بین المللی با شعبه چینی

- یکی از بسیاری از شرکت های حمل و نقل بین المللی در چین

- کارگزار گمرک چینی

این نوع نمایندگی ها می توانند با اطمینان از تکمیل صحیح اسناد و ثبت آن ها بر اساس رویه های مناسب، به صادرکنندگان کمک کنند. اگر شما گیرنده یا دریافت کننده کالا از چین هستید، نیازی به مسئولیت مستقیم ندارید تا زمانی که محموله به طور قانونی به مالکیت شما منتقل شود، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید که تامین کننده چینی شما تمام الزامات را تحت پوشش قرار داده است. کالا به تأخیر نمی افتد یا حتی در بندر چین به طور نامحدود نگهداری می شود.

حمل و نقل بین المللی اقیانوس از چین؛ شلوغ ترین مسیرها

در چند دهه گذشته، شرکت های حمل و نقل بین المللی در چین شکوفا شده اند، زیرا این کشور تبدیل به یک مرکز اصلی تولید دریایی برای شرکت های غربی شده است. در نتیجه، تعداد کمی از کشورها امروزه از خطوط تجاری اقیانوس از چین خارج شده اند. گفته می شود، مسیرهای تجاری درون آسیایی از همه شلوغ تر است. پنج مسیر اقیانوسی زیر برخی از پرکاربردترین اتصالات را تشکیل می دهند، که اغلب توسط کشتی های متعلق به خطوط کشتیرانی بین المللی چین و آن هایی که زیر پرچم سایر کشورهای آسیایی حرکت می کنند انجام می شود.

-شانگهای به بوسان (کره جنوبی)

- نینگبو به بوسان

- شانگهای به سنگاپور

- نینگبو به سنگاپور

- نینگبو به بندر کلانگ (مالزی)

کوتاه ترین و طولانی ترین زمان حمل بار از چین

اگر باری دارید که از چین به مقصد ایالات متحده یا هرجای دیگر در قاره آمریکا نیاز به حمل و نقل دارد، باید برای برخی از زمان های قابل توجه آماده سازی شوید. دریافت کنندگان در قاره آمریکا باید برخی از طولانی ترین زمان های حمل و نقل برای کانتینرهای مبدا چین را تحمل کنند، به عنوان مثال؛ یک کشتی باری تا بندر نینگبو به ریودوژانیرو در برزیل یا از شانگهای به 30 روز زمان نیاز دارد. بوستون در ایالات متحده نیز تقریبا از جمله مسیرهای طولانی است و نیاز به صبر و زمان دارد. البته، اگر شما در یک کشور آسیایی مستقر هستید و از چین محموله اقیانوس دریافت می کنید، ممکن است مجبور نباشید خیلی منتظر بمانید، زیرا مسیرهای Xiamen به شهر هوشی مین در ویتنام یا بندر ناگویا ژاپن فقط طول می کشد این مسیرها به ترتیب سه و پنج روز به طول می انجامد.

مسیرهای حمل و نقل هوایی چین

اگر محموله های شما از چین شامل کالاهای با ارزش بالا است یا از نظر زمانی اهمیت دارد، ممکن است از حمل و نقل چین خود بخواهید که برخی از نقل قول ها را برای حمل و نقل هوایی به شما ارائه دهد. این البته بسیار سریع تر از حمل و نقل دریایی است، اما شما همچنین باید انتظار داشته باشید که قیمت به طور قابل توجهی بالاتر باشد. خوشبختانه، در دسترس بودن پروازها خوب است، زیرا بارها با استفاده از هواپیماهای مسافربری و همچنین هواپیماهای باری خاص حمل می شوند. پنج مورد از شلوغ ترین مسیرهای حمل و نقل هوایی از چین عبارت اند از؛

-شانگهای به فرانکفورت (آلمان)

- شانگهای به لس آنجلس (ایالات متحده آمریکا)

- شانگهای به سنگاپور

- پکن به توکیو (ژاپن)

- شانگهای به لندن (انگلستان)

بیمه حمل بار از چین

اگر کمبود منابع می تواند برای کسب و کار شما کشنده باشد، نباید ریسک کنید و کالاهای خود را تحت پوشش قرار دهید. تصادف کشتی ناشی از آب و هوای وحشتناک یا عامل انسانی، چیزی است که می تواند منجر به آسیب یا از بین رفتن کامل محموله شما شود. خطرات در حمل و نقل بین المللی هرگز نباید نادیده گرفته شود. برای جلوگیری از چنین شرایطی،SINO Shipping با بزرگترین بیمه گذاران در این تجارت ارتباط برقرار کنید. در صورت مشترک شدن، کالاهای شما تحت پوشش قرار می گیرند و کل جبران ارزش محموله شما به شما بازگردانده می شود تا در این صورت ضرر جبران ناپذیری متوجه کالاهای شما نشود و بتوانید دوباره به کسب و کار خود بپردازید بدون این مجبور باشید ضررهای خود را جبران کنید.

  • حسین میخک
  • ۰
  • ۰

پروفرما

پروفرما چیست ؟

پروفرما سندی است که در آن صادرکننده مجموعۀ شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا یا کالاهائی معین به واردکننده اعلام می‌دارد.

 

فروشنده (صادرکننده) معمولاً پیش‌‌فاکتور را به نام سفارش‌دهنده خارجی یا نمایندگی‌های فروش خود در خارج صادر می‌کند. غالباً خریدار (واردکننده) به چنین سندی نیاز دارد تا علاوه بر ارزیابی شرایط پیشنهادی فروشنده ، بتواند برای اخذ مجوزهای لازم جهت وارد کردن آن کالا یا احتمالاً خرید ارز اقدام کند؛ اما گاه این سند می‌تواند به‌صورت دعوتنامه‌ای از خریدار برای سفارش کالا باشد. در هر صورت ، پیش‌‌فاکتورها فرم واحدی ندارند ، ولی کلا‌‌ً حاوی اطلاعاتی در خصوص مشخصات کمی و کیفی کالا و بسته‌بندی آن ، قیمت واحد و کل کالا با قید مدت اعتبار ، و در صورت لزوم هزینه‌های مربوط به کرایه ، بیمه ، و شرایط پرداخت قیمت کالا می‌باشند. از لحاظ مقررات ایران ، این سند باید معتبر و حاوی اطلاعات زیر باشد:

– نام و نشانی پستی و تلگرافی و شماره‌های فاکس و تلفن فروشنده.
– نام و نشانی سفارش دهند.
– شماره و تاریخ صدور.
– مدت اعتبار.
– مشخصات کامل کالا و شمارۀ تعرفه گمرکی سیستم هماهنگ‌‌شده و در صورت استاندارد بودن کالا شمارۀ استاندارد و نام مؤسسه استاندارد مربوطه.
– واحد اندازه‌‌گیری (به‌‌نحوی که برای اندازه‌‌گیری مقدار کالا در تجارت بین‌المللی مرسوم باشد).
– تعداد کالا.
– قیمت واحد کالا بر مبنای FOB و C&F.
– قیمت کل کالا بر مبنای FOB و C&F .
– نوع ارز.
– نام تولیدکننده و کشور تولیدکننده کالا.
– وزن کالا (خالص و ناخالص).
– مشخصات بسته‌بندی و علامت‌گذاری کالا.
– شرایط و مدت تحویل.
– شرایط و نحوه و وسیله و مبداء و مقصد حمل.
– شرایط پرداخت.
– اظهارات و تعهدات فروشنده مبنی بر صحت مندرجات پیش‌‌فاکتور و اینکه قیمت‌ها مقطوع بوده و هیچ نوع معاملۀ دیگری در ارتباط با پیش‌‌فاکتور پیشنهادی که سفارش‌دهنده یا اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی) در آن ذی‌‌نفع باشند ، انجام نگرفته و نخواهد گرفت. (البته باید متذکر شد در مواردی‌‌که حمل کالا به عهدۀ سفارش‌دهنده باشد ، فروشنده سند مزبور را با رعایت این موضوع تنظیم خواهد کرد).

به محض قبول پیش‌‌فاکتور از جانب سفارش‌دهنده ، قرارداد فروش براساس شرایط مقرر در این سند شکل می‌گیرد. فروشنده به‌‌هنگام ارسال کالا ، جزئیات پیش فاکتور پذیرفته‌‌شده را عیناً به سیاهۀ تجاری (فاکتور) منتقل می‌کند. گاه از وی تقاضا می‌شود در سیاهۀ تجاری گواهی نماید که کالای موضوع این سند مطابق پیش‌‌فاکتور می‌باشد. بنابراین تنها تفاوت صوری پیش‌‌فاکتور با سیاهۀ تجاری کلمۀ(پروفورما) است که بر روی آن چاپ شده است.


علاوه بر کاربرد پیش‌‌فاکتور در سفارشات خارجی ، از این سند در مناقصه‌های بین‌المللی نیز استفاده می‌شود. فروشنده ممکن است پیش‌‌فاکتور را به‌‌عنوان پشتوانۀ پیشنهاد خود برای شرکت در مناقصه به‌کار برد تا در صورت پذیرش آن از جانب خریدار ، مناقصه را ببرد. در حالت دیگر ، فروشنده می‌تواند پس از قبول دعوت برای شرکت در مناقصه ، ضمن ارسال پیش‌‌فاکتور (بدون ذکر قیمت) جهت خریدار ، از وی بخواهد قیمت پیشنهادی را عرضه دارد. در صورت قبولی فروشنده ، این پیشنهاد به شکل یک قرارداد فروش درخواهد آمد.

ترخیص ، ترخیص کالا ، ترخیص کالا از گمرک ، شرکت ترخیص کالا ، آموزش ترخیص کالا

  • حسین میخک
  • ۰
  • ۰

خرید از چین

هزینه خرید از چین چقدر است؟

سال های بسیاری است که بازرگانان ایرانی برای کسب سود و دست یافتن به درآمد هنگفت اقدام به واردات کالا از چین می ‌کنند. همانطور که می دانید قیمت کالاهای چینی بسیار ارزان ‌تر از کالاهای ایرانی می باشد. دلیل ارزان بودن قیمت کالاهای چینی پایین بودن هزینه کار در این کشور و روابط تجاری بسیار بالای این کشور با دیگر کشورها می باشد. اگر به دنبال این هستید که هزینه خرید از چین را کاهش دهید، می توانید به شرکت بازرگانی ماندگار مراجعه کنید.

 این شرکت می ‌تواند هر نوع کالایی را که می خواهید، در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما از چین وارد کند. با وجود اینکه هزینه سفر به چین و خرید به صورت شخصی می تواند، بسیار هنگفت باشد ولی مراجعه به بازرگانی ماندگار این مشکل را برای شما حل می کند. بنابراین اگر به دنبال سود دهی بالای کسب و کار خود هستید، پیشنهاد ما مراجعه به بازرگانی ماندگار می باشد.بازرگانان زیادی هر ساله کالاهای مختلف چینی را از این کشور وارد می ‌کنند و علاوه بر رفع نیاز هموطنان خود به درآمد بسیار بالایی نیز می رسند.اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید از چین هستید می توانید ادامه متن را مطالعه کنید.

چه کالایی از چین وارد کنم؟

اگر پرسش شما این است که چه کالایی از چین وارد کنم پیشنهاد ما وارد کردن لباس می باشد. خرید لباس از چین و فروش آن به صورت خرده می تواند سود زیادی را به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه طرح مختلفی از لباس های چینی وجود دارند که ایرانیان آن را پسند می کنند، وارد کردن لباس بسیار بهتر است.  قیمت لباس چه در نوع راحتی آن و چه در نوع مجلسی در این کشور بسیار پایین است‌. به همین دلیل می توانید تمامی لباس های خود را از این کشور سفارش دهید.  با خرید لباس از چین صاحب شیک ترین لباس ها شوید و هم ارزان ترین نوع آن ها را خریداری خواهید کرد.

 بنابراین در خرید از چین، لباس یکی از مهم ترین انتخاب ها می باشد. وارد کردن پارچه های ابریشمی نیز می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.  با توجه به اینکه کشور چین یکی از بزرگ ترین کشورهای آسیای می باشد که بیشترین میزان پارچه‌ های ابریشمی آسیا را تولید می‌ کند، وارد کردن پارچه ابریشمی از این کشور انتخابی عاقلانه است.  قیمت پارچه های ابریشمی در چین به مراتب پایین تر از ایران می باشد. به همین دلیل بسیاری از تجار در خرید از این کشور، پارچه های ابریشمی را انتخاب می کنند.  طرح ها و رنگ های مختلفی از پارچه ابریشمی وجود دارند که در کیفیت های متفاوت می توانند انتخابی بسیار عاقلانه برای تجار ایرانی محسوب شوند.

یکی دیگر از بهترین کالاهایی که تجار ایرانی با ثبت سفارش در شرکت بازرگانی ماندگار می ‌توانند از چین خریداری کنند، لوازم آرایشی می باشد.  بسیاری از تجار در خرید از چین لوازم آرایشی را انتخاب می کنند و چین تولید کننده لوازم آرایشی مختلف در سطح جهان با کیفیت ها و قیمت های متفاوت می باشد.

 شما می توانید تمامی لوازم آرایشی خود را از این کشور در بهترین کیفیت ممکن سفارش دهید. اگر هم تاجر هستید، به دنبال درآمد بسیار بالا می توانید، اقدام به سفارش لوازم آرایشی به صورت عمده نمایید. خرید عمده لوازم آرایشی از چین و فروش آن در ایران می تواند سود خوبی داشته باشد.

چه کالا هایی را نمیتوانیم از چین خریداری کنیم؟

به طور کلی کشور چین مراودات اقتصادی و تجاری بسیار زیادی با کشور ما دارد. کالاهایی که از این کشور نمیتوانیم وارد ایران بکنیم، بسیار معدود می باشند. به طور مثال وارد کردن خاک مرغوب کشاورزی از این کشور به ایران جزوه ممنوعیت های گمرکی می باشد.  همچنین در خرید از چین باید توجه داشته باشیم که واردات مواد الکلی، داروهای مخدر و برخی از  اسلحه ها بدون مجوز ممنوع می باشد.   در بیشتر مواقع حتی صادرات خاک مرغوب کشاورزی از ایران به چین نیز ممکن است با موانعی همراه باشد.

به دلیل این که بسیاری از افراد عادی با موانع صادرات و واردات در خرید از چین آشنایی کامل ندارند، بهتر است، به شرکت های بازرگانی بسیار بزرگ همچون شرکت بازرگانی ماندگار مراجعه کنند.  این شرکت با تمامی قوانین گمرکی و کالاهای ممنوعه آشنایی کامل دارد و به راحتی می ‌تواند اقدام به وارد کردن کالای مورد نظر شما کند.

 همچنین شرکت بازرگانی ماندگار مجوز های لازم را در جهت خدمت رسانی به شما و خرید از این کشور دارد و بهتر از افراد عادی می ‌تواند خرید از این کشور را برای شما ما انجام دهد.

خدمات بازرگانی ها در خرید از چین

بازرگانی ماندگار اقدام به ارائه خدمات ثبت سفارش تا تحویل کالا می کند. شما می توانید سفارش خود را با استفاده از این شرکت بازرگانی به ثبت برسانید.  همچنین این شرکت به وسیله باخبر کردن نمایندگان خود در کشور چین اقدام به خریداری بسته بندی و ارسال کالا شما می کند.

 ترخیص کالا و کارهای گمرکی و گذر از موانع قانونی همگی از وظایف شرکت بازرگانی ماندگار می باشد. شرکت بازرگانی ماندگار در واردات از چین بهترین شرکتی است که می ‌تواند موانع گمرکی و عوارضی را از سر راه بردارد.

 این شرکت در کمترین زمان ممکن و به راحتی آب خوردن کالاها یا کالای خریداری شده شما را تحویل می دهد. بنابراین به دلیل سختی ها و هزینه های بسیار هنگفت سفر بهتر است، خرید از این کشور را به شرکت بازرگانی ماندگار بسپارید.

  • حسین میخک
  • ۰
  • ۰

مراحل واردات کالا از چین

کشور چین محصولات و کالاهای مختلفی را مانند وسایل خانگی، پوشاک، اسباب بازی، لوازم برقی، لوازم الکترونیکی، لوازم بهداشتی و آرایشی و دیگر موارد را عرضه می کند. چین با ساخت تجهیزات و لوازم های الکترونیکی مختلف با قیمت ارزان، موفق به تسخیر بازارهای جهانی شده است و باعث شده تا این کالاها با سرعت و در میزان زیادی به کشورهای دیگر دنیا صادر شود. این کشور همچنین فرصت های شغلی مناسبی را برای صاحبان کسب و کارهای جدید فراهم کرده است. در ادامه مقاله در مورد مراحل واردات کالا از چین توضیحاتی را به شما ارائه می دهیم.

کالاهای وارداتی از چین

از مهم ترین کالاهایی که از کشور چین به ایران وارد می شوند می توان به مواردی مانند لوازم های خانگی مختلف، وسایل و تجهیزات پزشکی و دارویی، واردات خوراک دام، وسایل تزئینی مختلف، لوازم های برقی، واردات مواد معدنی، تلفن همراه، کامپبوتر و لپ تاپ، واردات کفش و لباس و دیگر کالاهای مختلف اشاره کرد. این کالاها مطابق قوانین کشور چین دارای قوانین خاص خود هستند به همین علت فهمیدن این که قوانین واردات از چین دارای چه شرایطی است و مراحل واردات کالا از چین به چه صورت است بسیار مهم است و حتما باید قبل از وارد شدن به این حیطه از آن ها اطلاعات داشته باشید.

معرفی مراحل واردات کالا از چین

روند و مرحله ورود کالا از چین چگونه است؟

مراحل واردات کالا از چین مانند روند واردات کالا از دیگر کشورهای دیگر مختلف هستند و کالاها نیز بر اساس نوع و کد تعرفه ای که دارند به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و مواردی مانند عوارض و هزینه گمرکی در روند واردات کالا از کشور چین نیز شامل آن ها می شود.

مطابق روند ورود هر کالا به کشور، برای واردات و ترخیص کالا از کشور چین نیز باید مجوزهای لازم دریافت شود. برای مثال مجوزهایی مانند مجوز بهداشت، مجوز از سازمان غذا و دارو، استانداردهای و دیگر موارد که باید در کم ترین زمان ممکن این مجوزها گرفته شود تا هرچه سریع تر مراحل ترخیص کالا از گمرک بدون مشکل خاصی انجام شود.

همچنین برای تجارت با کشور چین لازم به دانستن اطلاعاتی است تا افراد علاقه مند به این کار و تاجران با دیدگاه روشن و باز اقدام به خرید و فروش کالا در چین کنند. چرا که هر فرد هرچه قدر نسبت به قانون و شرایط واردات و ترخیص کالا از چین اطلاعات بیش تری داشته و در این زمینه آگاه تر باشد، ترخیص کالا از چین راحت تر و سریع تر انجام می شود. همچنین باید تمامی مراحل واردات کالا از چین را به دقت رعایت کنید.

مرحله اول: شناختن تولید کننده و یا فروشنده کالای مورد نظر در چین

تاجران و بازرگانانی که در نظر دارند کالای چینی را وارد کنند در مرحله اول باید تولید کننده یا فروشنده کالای مورد نظرشان را شناسایی کنند و در این مورد اطلاعات کاملی را پیدا کنند چرا که اگر نتوانید فروشنده و تولید کننده را پیدا کنید نمی توانید یک خرید خوب و آسانی را انجام دهید. اما شناسایی و پیدا کردن تولید کننده یا فروشنده محصول نیز خود دارای چند مرحله است که باعث می شود شما بتوانید تا محصول مورد نظر خود را به راحتی پیدا کرده و خریداری کنید. بهتر است برای راحتی کار خود همه مراحل واردات کالا از چین را به خوبی رعایت کنید.

مذاکره و صحبت درباره کالا

برای خرید کالای مورد نظرتان از شرکت های مختلف چینی باید مذاکره های زیادی را با فروشنده و تولید کننده های این کالا انجام دهید. بدون این که ساعت ها در مورد کالا و قیمتی که مطابق نظر بازرگانان و تاجران ایرانی باشد ثبت قرارداد تجاری نمی تواند ممکن باشد.

همچنین میزان کالایی که در نظر دارید از شرکت چینی خرید کنید را باید در مذاکره با شرکت های چینی مشخص کنید. در مذاکره ها و گفتگو با فروشنده های چینی باید به زمان تحویل کالاها، درجه بندی کیفیت کالاها، و دیگر خصوصیات کالاها  در زمان عقد قرارداد توجه کنید و به خوبی آن ها را مشخص کنید.

گرفتن نمونه محصولات از فروشنده چینی

قبل از این که قرارداد را بین فروشنده چینی و خودتان ببندید، فروشنده باید مقداری از کالا را به عنوان نمونه به خریدار ارسال کند تا شما بتوانید با انجام تست، کیفیت و مناسب بودن محصول به نسبت کار خود را چک کنید تا از این موضوع مطمئن شوید.

تست کردن کالاهای ارسالی

یکی از مهم ترین مراحل واردات کالا از چین این مرحله است که برای تست کالاها است، قبل از این که قرارداد بسته شود و قبل از اینکه کالاها به طور کامل تحویل داده شود باید کالاها را به طور کامل تست کنید. در مرحله تست کالاها مواردی مانند وزن کالا، تست فیزیکی و فنی کالاهای انجام شود تا در مورد سالم بودن و صحت کالاها مطمئن شوید و به طور کامل نمونه های ارسالی توسط فروشنده را بررسی کنید.

گرفتن پروفرما و پکینگ لیست از تولید کننده یا فروشنده محصول

بعد از این که پیش فاکتور به وسیله فروشنده یا تولید کننده چینی ارسال شد و خریدار آن را تایید کرد می توان قراراداد نهایی را بین دو طرف بست. اگر کالای مورد نظر شما در انبار تولید کننده کالا یا فروشنده موجود نباشد. تولید کننده یا فروشنده کالا با گرفتن مقداری از هزینه خرید، کالای مورد نظر را تولید می کند. منتقل کردن مبلغ وجه از خریدار به فروشنده یا تولید کننده چینی می تواند با روش های مختلفی انجام شود که با در نظر گرفتن شرایط و قرارداد این انتقال با روش حواله های ارزی انجام می شود.

مرحله دوم: ثبت سفارش

با در نظر گرفتن مقررات تازه درباره قوانین واردات و ترخیص کالاهای مختلف از چین آخرین مرحله که ثبت سفارش است باید برای طی کردن این مرحله شماره قبض انبار در سامانه ثبتارش به ثبت برسد. به همین علت زمانی که قبض انبار دریافت شود کارشناسان سریعا سفارش کالای وارداتی را ثبت می کنند.

همچنین در این قسمت از مراحل واردات کالا از چین کارشناسان وزارت بازرگانی در ادامه باید سفارش ثبت شده در سیستم را بررسی و تایید کنند. تایید کردن ثبت سفارش می تواند یک روز کاری طول بکشد. بعد از این که کد اظهار کالا به وسیله سامانه ثبتارش تایید شد این مسئله به گمرک ابلاغ می شود. مدت زمان ابلاغیه نیز تقریبا یک روز طول می کشد و در حالت کلی نیز می توان گفت زمان لازم برای ثبت سفارش یک الی دو روز است.

اظهارنامه گمرکی

بعد از گرفت کد ثبت سفارش در سیستم، نوبت به مرحله اظهارنامه می رسد. روند ترخیص کالا نیز از مرحله تکمیل کردن اظهارنامه و ثبت آن در سیستم گمرکی شروع می شود. در این مرحله مواردی مانند نوع کالا، تعداد کالا، نشان تجاری، مشخصات فنی کالا، ارزش کالا، وزن کالا و دیگر مشخصات لازم در زمان ورود کالا به گمرک به طور دقیق بررسی می شود.

بررسی اظهارنامه به وسیله کارشناسان در گمرک

در این مرحله از مراحل واردات کالا از چین کارشناسان و افرادی که وظیفه ارزیابی کالا را در گمرک دارد، مشخصات ذکر شده در برگه کالا را به دقت بررسی می کنند و بعد از اینکه از مطابقت کالا طبق مشخصات درج شده در برگه مطمئن شدند آن را تایید می کنند. همین طور دایره ارزش گمرکی، ارزش ذکر شده را بعد از بررسی دقیق تایید کرده و نتیجه را اعلام می کنند.

مرحله سوم: دادن سند های لازم برای انجام دادن ترخیص کالا

اسناد مختلفی برای ترخیص کالاهای مختلف از چین باید به گمرک ارائه شود و ترخیص کار باید همگی آن ها را به گمرک ارائه دهد، از جمله این سندها می توان به قبض انبار، پروفرما اینویس، بارنامه، گواهی مبدا و پکینگ لیست اشاره کرد. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل واردات کالا از چین است.

گرفتن مجوزهای لازم و ضروری

علاوه بر مجوزهایی که ذکر کردیم و ارائه آن ها برای همه کالاهای مختلف به گمرک ضروری و واجب است. کالای مورد نظر احتیاج به دریافت گواهی استاندارد یا مجوزهای مخصوص از مرجع های مربوط است برای مثال بسته به نوع کالا می تواند لازمه ارائه گواهی از نظام پزشکی، مخابرات و یا دیگر موارد باشد.

اگر نتوانید این مجوزها را به طور کامل ارائه کنید، کالای شما به وسیله کارشناسان گمرک به تایید نمی رسد و تایید درستی کالا طبق مشخصات درج شده انجام نمی شود. بلکه باید علاوه بر این که مجوز لازم را دریافت کنید، هزینه های مربوط به ترخیص کالا به وسیله وارد کننده به طور کامل پرداخت شده و باید از پروانه خروجی کالا که شبیه به اظهارنامه می باشد نیز پرینت بگیرد.

درب خروجی

به آخرین مراحل واردات کالا از چین رسیدیم، در نهایت بعد از این که همه مراحل ترخیص کالا به طور صحیح انجام شد، باید وسیله حمل کالا برای حمل و نقل کالای وارد کننده به هر ناحیه از کشور فراهم شود تا بتوان کالا را روی آن را بارگیری کرد و وسیله نقلیه مورد نظر که کالای مورد نظر را حمل می کند به سمت درب خروجی گمرک فرستاده شود.

در درب خروجی نیز همان طور که انتظار دارید همه مراحل از اول تا آخر چک می شود و بعد از این که تمامی موارد به طور کامل دوباره بررسی شد و از درستی و صحت کالاها مطمئن شدند مهر خروج کالا بر روی پروانه درج می شود.

  • حسین میخک