وبلاگ صادرات واردات

خرید و واردات از تمام دنیا

وبلاگ صادرات واردات

خرید و واردات از تمام دنیا

آخرین نظرات

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تفاوت بلوئر هوا و کمپرسور چیست؟

کمپرسور و بلوئر هوا ( دمنده هوا) در صنعت برای انتقال گازها و تغییر فشار کاربردهای متفاوتی دارند. به دلیل اینکه از هوا یا گاز به عنوان سیال اصلی در بسیاری از صنایع استفاده می شود و باید گاز یا هوا از یک جز به جز دیگر منتقل شود یا نیاز به افزایش فشار وجود داشته باشد، این دستگاه های مصارف زیادی دارند. به طور خلاصه می توان گفت تفاوت عمده بین بلوئر هوا و کمپرسور این است که کمپرسور عمل متراکم سازی هوا را به واسطه فشرده سازی در یک مخزن کوچک انجام می دهد درحالیکه بلوئر ها هوا یا گاز را با میزان فشار متوسط به حرکت درمی آورند.

 بلوئر هوا (دمنده هوا/ مکنده هوا)چیست؟

به طور کلی باید گفت بلوئر هوا دستگاه هایی هستند که در انتقال و همچنین جابه جایی جریان هوا ( گاز ) نقش مهمی را ایفا می کنند. از انواع بلوئر هوا(دمنده هوا) در تصفیه فاضلاب، پکیچ تزریق مواد شیمیایی، استخرهای پروش ماهی، سیستم های خنک کننده یا تهویه ، اسکرابر ونتوری و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود و به دو دسته سانتریفیوژی و جا به جایی مثبت تقسیم بندی می شوند به عنوان مثال بلوئر هواساز سیستم های تهویه از تیغه های منحنی به سمت جلو، شعاعی و خمیده به سمت عقب تشکیل شده اند که به کمک آن انتقال هوا صورت می گیرد. همچنین انتخاب ظرفیت بلوئر هوا متناسب با فضای مورد نصب متفاوت است.  

انواع مدل های بلوئر هوا( دمنده هوا) بر حسب ساختار طراحی و نظر کارشانسی ارکان گستر به دو مدل کلی روتس بلوئر هوا و ساید چنل تقسیم می شوند. بلوئر هوا بر اساس نوع کاربردشان هم به عنوان دستگاه های دمنده و هم مکنده مورد استفاده هستند. در ساختار برخی از بلوئر هوا زاویه پره ها قابل تغییر می باشد درنتیجه می توان جهت حرکت هوای خروجی را تغییر داد. از ویژگی های مهم بلوئر هوا صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلوئر هوا هم قابلیت مکندگی و هم دمندگی دارند.
  • بلوئر هوا در اندازه های مختلف و با ویژگی های متفاوت مانند ضد انفجار بودن(ATEX) تولید می‌شوند.
  • هوای خروجی از بلوئر هوا (دمنده هوا) کاملاً خشک بوده به این معنی که هیچگونه رطوبت و روغنی در آن وجود ندارد.
  • حمل‌ونقل بلوئر هوا عموما ساده است.
  • فشار هوای بالایی تولید می کنند و امکان تنظیم این فشار متناسب با کاربری آنها وجود دارد.
  • تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه ای دارند.

تفاوت بلوئر هوا و کمپرسور در چیست؟

بلوئر هوا (دمنده هوا) و کمپرسور هوای فشرده، از دستگاه های اصلی و مهم برای ایجاد جریان های هوا با سرعت بالا یا فشار بالا در صنعت هستند. تفاوت کلی بلوئر هوا صنعتی و کمپرسور از نظر کاربرد، طراحی، مقدار و قدرت فشار، سرعت و قدرت موتور، شکل ظاهری، نوع سیستم خنک کننده و است. با توجه به دامنه گسترده کاربرد کمپرسور ها و بلوئر هوا میتوان تفاوت بین این دو را سیستم را به صورت زیر بیان کرد:

  • بلوئر هوا به دلیل فشار پایین ، دارای هزینه های کمتر برای تعمیر و نگهداری در مقابل کمپرسورها هستند
  • از بلوئر هوا (دمنده هوا) در مواردی استفاده می ‌شود که در آن هوا باید بصورت  پیوسته و ثابت باشدا و یا زمانی از این سیستم ها استفاده می شود که به جریان هوا با سرعت بالا نیاز باشد.
  • در کمپرسور از یک مخزن برای متراکم و فشرده کردن جریان هوا استفاده می شود درصورتیکه در بلوئر هوا (دمنده هوا) جریال گاز با افزایش فشار به حرکت درمی آید.
  • بلوئر هوا قابلیت تولید فشار در حجم پایین را دارند درصورتیکه از کمپرسور میزان فشار تولیدی برای تولید فشار در حجم بالا استفاده می شود.
  • در بلوئر هوا (دمنده هوا) می توان برای تغییر در جهت جریان هوا زاویه تیغه های دستگاه را عوض کرد که این قابلیت در کمپرسورها وجود ندارد. 

بلوئر هوا ( دمنده هوا/ مکنده هوا) بهتر است یا کمپرسور؟

هرکدام از دستگاه های بلوئر هوا صنعتی و کمپرسور کاربردها، قابلیت ها و ویژگی های مخصوص به خود و منحصر به فردی دارند و نمیتوان به طور قطع برتری آنها نسبت به یکدیگر را بیان کرد و متناسب با نحوه کاربردی که دارند انتخاب می شوند. بلوئر هوا یا دمنده هوا اکثرا برای فرآیندهایی مانند فشرده سازی گاز، تهویه هوا و کاربردهایی از این دست مورد استفاده هستند اما کمپرسورها کاربردهایی مانند استارت موتور های غول پیکر دارد

به عنوان مثال موتور های غول پیکر کشتی جهت استارت اولیه و روشن شدن به حجم بالایی از هوای پر فشار نیاز دارند که به وسیله کمپرسورها در مخازن فشار بالا ذخیره شده و به استارت موتور ها منتقل می گردد درصورتیکه  بلوئر هوا (دمنده های گریز از مرکز) معمولا برای کاربردهایی مانند تهویه هوا، تخلیه دود و... مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورتی که قصد خرید بلوئر هوا را دارید می توانید به سایت  ارکان گستر مراجعه کنید و با ارتباط با کارشناسان این سایت خرید خود را انجام دهید. این شرکت همچنین مجری انواع وت اسکرابر و هر نوع اسکرابر  و همچنین سیستم حذف بو  است.

  • حسین میخک